Roy Kerkhoff
Van schrik naar schaamte: de reclame die te ver ging
De maand oktober staat natuurlijk bekend om Halloween. Een van de bekendste Halloweenfeesten deze maand is Halloween Fright Nights, waarin Walibi Holland jaarlijks wordt omgetoverd tot een horrorspektakel waarin bezoekers de stuipen op het lijf worden gejaagd. De ergste nachtmerries komen hier tot leven: zombies, clowns en piraten, je kan het zo gek niet bedenken. Toch was het dit jaar Walibi zelf die de schrik van zijn leven kreeg. Een reclamespotje dat bedoeld was om mensen te laten huiveren van angst, zorgde voornamelijk voor veel woede en commotie in de samenleving.
Het recht van de wolf: doden of dulden?
Na ruim een eeuw van afwezigheid is de wolf weer terug van weggeweest. Sinds 2015 leven er weer wolven in Nederland. De eerste roedels vestigden zich op de Veluwe en steeds meer welpen worden geboren. Wat eerst werd gezien als een symbool van natuurherstel, is uitgegroeid tot een onderwerp dat de gemoederen flink bezighoudt. Steeds vaker zijn er incidenten met wolven die vee aanvallen en wordt de wolf gezien als een probleem in Nederland. Discussies tussen boeren, natuurbeschermers en politici laaien op. Sommige mensen vinden dat de wolf moet worden afgeschoten, anderen willen de wolf zijn gang laten gaan. De centrale vraag dringt zich op: mag de wolf zomaar worden afgeschoten? Of is het een kwestie van leven en laten leven?