U bent hier:

Vouchers en tegoedbonnen door reisorganisaties en vliegtuigmaatschappijen

Nu de zomervakantie nadert en de geplande vakanties dichterbij komen, waaien er steeds meer vragen op omtrent wat te doen met de reeds geboekte en de (deels) betaalde vakanties in coronatijden. Door de uitbraak van het coronavirus kunnen veel reisorganisaties en vliegtuigmaatschappijen hun afspraken niet meer nakomen. Veel van deze bedrijven komen met een oplossing: vouchers of tegoedbonnen waarmee u in de toekomst een nieuwe reis kunt boeken. In dit artikel zal ik meer duidelijkheid scheppen over de vele vragen rondom het uitgeven van deze vouchers en tegoedbonnen door voornoemde bedrijven.

Allereerst is het belangrijk om uit te lichten dat u een voucher of tegoedbon niet hoeft te accepteren als de door u geboekte dienst is geannuleerd door de aanbieder. De aanbieder is immers niet meer in staat om de dienst te leveren, waardoor u recht hebt om het volledige bedrag door de aanbieder teruggestort te krijgen.

Pakketreizen

In het geval u een pakketreis hebt geboekt en de aanbieder deze nog niet heeft geannuleerd, maar u toch van deze reis wil afzien wegens de uitbraak van het coronavirus, is het belangrijk om aan te tonen dat er sprake is van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden die grote gevolgen hebben voor uw pakketreis of vervoer erheen. Van dergelijke onvermijdbare en buitengewone omstandigheden is sprake, wanneer er een negatief reisadvies geldt voor de bestemming waar u naartoe zou afreizen. Is er geen sprake van een negatief reisadvies, dan kan er in sommige gevallen door u kosteloos geannuleerd worden. U heeft namelijk recht om uw geld terug te ontvangen, als belangrijke onderdelen van uw reis niet door kunnen gaan zoals afgesproken. Bovendien kan aan u een voucher of tegoedbon worden aangeboden. 

Accommodatie of vlucht zelf annuleren

Heeft u los een hotel of een vlucht geboekt, dan geldt ook dat u recht op uw geld terug heeft als het hotel of de vliegtuigmaatschappij zelf de dienst niet meer kan faciliteren, omdat de vlucht is geannuleerd of de accommodatie is gesloten. Mocht de dienst nog wél geleverd kunnen worden, maar u toch afziet van de reis vanwege het coronavirus, dan is kosteloos annuleren niet altijd mogelijk. Neem in dit geval contact op met de aanbieder van de dienst. Mogelijk kan de boeking alsnog kosteloos geannuleerd worden of er wordt aan u een voucher of tegoedbon aangeboden.

Is de accommodatie nog open, maar zijn de faciliteiten van de accommodatie gesloten? Dan heeft u recht op een deel van uw geld terug. Mocht u, wegens het niet gebruik kunnen maken van de faciliteiten van de accommodatie, afzien van uw boeking, dan kunt u de boeking kosteloos ontbinden. Dit geldt mits u voldoende kunt aantonen dat u de accommodatie had geboekt vanwege de faciliteiten. U krijgt in dit geval uw geld terug of er wordt aan u een voucher of tegoedbon aangeboden. 

In de meeste gevallen wordt door de aanbieder van de dienst een tegoedbon of voucher aangeboden, als de dienst wegens de uitbraak van het coronavirus niet meer geleverd kan worden. Zoals eerder gezegd, hoeft u deze niet te accepteren. Het accepteren van een dergelijke voucher of tegoedbon kan echter in de meeste gevallen wel verstandig zijn, omdat dit meer zekerheid verschaft. Als mensen massaal hun geld terug zullen vragen, zorgt dat voor een grote financiële nood bij de aanbieders van reizen. Dit kan mogelijk zelfs een faillissement tot gevolg hebben. Mocht dit het geval zijn, dan is het nog maar de vraag of u daadwerkelijk uw geld terugkrijgt. Door een voucher of tegoedbon te accepteren, is de kans kleiner dat de aanbieder failliet gaat.

Voor reisorganisaties van pakketreizen die zijn aangesloten bij de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus), geldt dat u met een voucher tot één jaar na uitgifte een nieuwe reis kunt boeken. Mocht u uiteindelijk geen nieuwe reis boeken of toch liever uw geld terug willen ontvangen, dan kunt u de voucher, nadat een periode van zes maanden na uitgifte is verstreken, alsnog inwisselen en uw geld terugkrijgen. Mocht uw reisorganisatie, na het accepteren van de voucher of tegoedbon, toch failliet gaan én is de reisorganisatie aangesloten bij garantiefonds Stichting Garantiefonds Reisgelden of Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators, dan betaalt dit garantiefonds het tegoed van uw voucher terug. Controleer in de voorwaarden van uw voucher of uw tegoed gedekt wordt, indien uw reisorganisatie is aangesloten bij een ander garantiefonds.
Accepteert u de voucher niet en gaat de reisorganisatie failliet voordat u uw geld hebt ontvangen, dan kan uw geld niet gedekt worden door een garantiefonds. Het is aangeraden om dit na te vragen bij het garantiefonds waar de reisorganisatie van uw pakketreis is aangesloten.

Losse vliegtickets kennen minder garantie dan pakketreizen. De vouchers van losse vluchten worden namelijk niet gedekt door een garantiefonds bij faillissement en er bestaat geen mogelijkheid om de voucher na een periode van zes maanden na uitgifte om te wisselen voor geld. 

Bedrijven kunnen eigen voorwaarden stellen aan de door hen uit te geven vouchers. Het is verstandig om de voorwaarden goed door te nemen, voordat u de voucher accepteert. Belangrijke punten om op te letten bij het doornemen van de voorwaarden zijn dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor het uitgeven van de voucher. Daarnaast dient de waarde van de voucher alle betaalde kosten te omvatten (denk hierbij aan administratie- en reserveringskosten). Zijn deze kosten niet opgenomen in de waarde van de voucher, dan hoeft u deze kosten bij inwisseling van de voucher niet nog een keer te betalen. Verder dient de voucher een redelijke geldigheidsduur te hebben.

Conclusie

Ik hoop dat dit artikel u enigszins op weg heeft geholpen bij de keuze over wat u moet doen met uw geplande zomervakantie. Vliegtuigmaatschappijen en reisorganisaties verkeren momenteel in ontzettend zwaar weer. Het is daarom belangrijk om in het geval dat de reis wordt geannuleerd of u er zelf voor kiest de reis te annuleren samen met de aanbieder van uw reis op zoek te gaan naar beste oplossing voor uw situatie. 


Bronnen:

https://www.consumentenbond.nl/reisverzekering/reisvouchers-bij-annulering-door-coronavirus

https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/alles-over-vouchers-tegoedbonnen-en-compensaties

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/03/moet-ik-een-voucher-accepteren-voor-mijn-geannuleerde-vlucht-of-heb-ik-recht-op-mijn-geld-terug-a3995816

https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2020/consumentenbond-wil-garanties-voor-luchtvaartvouchers