Anne Coppelmans is een derdejaars rechtenstudent uit Maastricht. Anne is initatiefneemster van haar platform om ondernemers en werknemers te voorzien van gratis juridisch advies over de gevolgen van het coronavirus. Het advies wordt gegeven door rechtenstudenten uit het hele land, waaronder studenten van de VU!
Hi Anne! Kun jij kort iets over jezelf vertellen? Wat doe jij zoal?
Ik ben Anne Coppelmans, ik ben 21 jaar en ik zit in het derde jaar van mijn studie: Rechten aan de Universiteit Maastricht. Ik zit in het bestuur van de studievereniging JFV Ouranos. Binnen dit bestuur ben ik Commissaris Externe Betrekkingen & Vicevoorzitter. Ik werkte bij Mise en Place, maar die baan ben ik helaas kwijtgeraakt, vanwege hun faillissement. In deze tijden studeer ik vanuit huis en volg ik een extra vak. Hierdoor hoop ik een half jaar eerder af te studeren. Verder ben ik elke dag een paar uur met mijn platform bezig: Juridisch advies x Covid-19.
Wat houdt jouw platform in?
Het is een platform dat juridische adviezen uitschrijft aan kleine ondernemers en aan werknemers. Bij ons team zijn allerlei rechtenstudenten aangesloten, zij schrijven deze gratis adviezen. De adviezen krijg je dus kosteloos, maar het is ook mogelijk om een klein bedrag te doneren, want er gaan ondertussen al heel wat geld zitten in bijvoorbeeld de website.
Daarnaast is het voor ons mogelijk om te blijven bestaan, omdat enkele partners zich hebben aangesloten bij ons platform en soms ook geld hebben gedoneerd. Hiermee kan ik de website blijven onderhouden.
Sinds afgelopen week schrijven we ook blogposts, los van de adviezen. Via onze nieuwe kanalen op Linkedin en Facebook hopen wij wat meer naamsbekendheid te generen.
Waar schrijven jullie dan zoal blogposts over?
Wij schrijven bijvoorbeeld op basis van de laatste persconferentie wat dit opnieuw betekent voor de werknemers en kleine bedrijven. We merken dat bepaalde vragen vaak terugkomen, bijvoorbeeld over het zijn van student en zzp’er, over niet-nakoming van contracten en over nulurencontracten in combinatie met de NOW-regeling.
Op basis hiervan willen wij drie blogs maken om de meeste vragen te beantwoorden. Dit doen de studenten. Ikzelf schrijf nu minder actief mee, omdat ik hier niet aan toe kom. Ik ben namelijk tijd kwijt aan alle vragen verzamelen, alles checken en de adviezen verzenden.
Op welke rechtsgebieden opereren jullie?
Wij opereren vooral op de gebieden arbeidsrecht en ondernemingsrecht.
Hoe gaat het proces precies in zijn werk vanaf het moment dat jullie een aanvraag binnen krijgen?
Samen met het team werken we in een gezamenlijke Drive. Wanneer een aanvraag binnenkomt, moet ik zorgen dat deze aanvraag AVG-proof in een Excelbestand komt te staan. We hebben ook een WhatsAppgroep – het contact is nog vrij laagdrempelig – en dan is er vaak meteen een student die tijd heeft en aan het advies gaat werken. Als het proces te lang duurt ga ik er achteraan om te zorgen dat het advies sneller af is.
Als een advies nagekeken mag worden, dan kan een medestudent het stuk checken. Hierna gaat het naar mij voor een laatste controle en wordt het advies verzonden naar de aanvrager.
Wat is voor jou de aanleiding geweest om het platform op te richten?
Ik was met een vriend aan het bellen en hij had een aantal vragen voor wat betreft de situatie rondom het coronavirus. Ik merkte dat ik hem gewoon uit automatisme juridisch ging bijstaan, vanuit mijn werk en vanuit mijn studie. Toen hij ophing dacht ik: het is zo vanzelfsprekend dat je er een juridische blik op werpt, maar hiermee kun je iets betekenen. Ik bedacht me dat het maken van een website tegenwoordig heel snel gaat. Het platform stond zogezegd binnen een uur online en toen ging het balletje rollen. Vanuit mijn eigen netwerk kwam het al snel samen: ik heb jaren in de horeca gewerkt – veel horecaondernemers zaten met vragen – en vanuit mijn studievereniging Ouranos kwam ik al snel bij beschikbare studenten om de adviezen te schrijven.
Is jullie platform succesvol? Hoeveel adviezen hebben jullie al uitgeschreven en wat zijn de reacties daarop?
Ik denk zeker dat je na de eerste maand kunt zeggen dat het platform succesvol is. We hebben al 85 adviezen uitgeschreven en er zijn 35 aangesloten studenten (de toestroom aan studenten is op dit moment zelfs te groot).
Ik merk dat we nu al wel wat meer moeite moeten doen om vragen te genereren, maar bij elke persconferentie merk je dat er al meteen weer nieuwe vragen binnenstromen.
Van tevoren zei ik dat het leuk zou zijn als wij in ieder geval 100 mensen zouden helpen, dus het zou leuk zijn om dat getal nog te behalen.
De reacties zijn positief, vanuit zowel de aanvragers als vanuit de studenten. Studenten vinden het erg leuk om te doen en er ontstaan vaak brainstormsessies in de groep. Sommigen zijn zelfs zeer actief en zijn elke dag bezig om uitgebreide adviezen te schrijven. Ik heb studenten al moeten afwijzen en heb het team al gewisseld, omwille van de groepsdynamiek.
Concluderend denk ik dat het zeker een geslaagd initiatief is.
Welk soort bedrijven benaderen jullie het meest? Zie je hier een trend in?
In het begin waren dit voornamelijk horecabedrijven, ook omdat het vanuit mijn netwerk het meest voor de hand liggend was dat zij het platform vonden. Bovendien werden deze bedrijven natuurlijk meteen erg hard geraakt. Ook benaderen veel zzp’ers ons.
Qua ondernemingen kan het erg variëren. Een keer klopte een sportschool bij ons aan en een andere keer een doula (iemand die ondersteuning biedt tijdens een zwangerschap) – dit zijn dus vooral ondernemingen of personen die niet direct tijdens een persconferentie behandeld worden. Het schrijven van adviezen aan hen is geen kopiëren en plakken, maar maatwerk: je moet echt zelf nadenken over wat het advies zal luiden.
Hoe vind je het om met studenten van verschillende universiteiten te werken?
Dit vind ik erg leuk, je merkt het onderlinge verschil eigenlijk niet eens. Omdat iedereen op een laagdrempelige manier met elkaar omgaat heb je niet eens door dat je elkaar eigenlijk niet kent en dat je elkaar nog nooit hebt gezien. De laagdrempelige manier van contact onderhouden was ook zeker mijn insteek.
Zijn er nog extra studenten welkom in jullie team? Zo ja, wat moeten zij daarvoor doen?
Op dit moment zijn extra studenten niet per se nodig, maar ze kunnen altijd een e-mail sturen. Als je je aanmeldt word je geselecteerd op basis van je cv en je studiejaar. Soms verwissel ik het team – waarschijnlijk doe ik dit over een tijdje weer – zodat het dynamisch blijft. Op die manier krijgen andere studenten ook een kans.
Waar zie je jouw concept over een jaar? Wat als de crisis straks voorbij is of wat als de situatie juist langer doorgaat?
Het platform zal beschikbaar blijven zolang er behoefte naar is, want er blijven nog wel vragen binnenkomen. Ik hoop uiteindelijk iets voor mezelf te kunnen beginnen in vergelijkbare zin: een adviesbureau voor de horeca lijkt mij erg leuk. Wie weet wat de toekomst brengt voor mijn eigen onderneming!
Heb jij nog andere tips voor rechtenstudenten tijdens deze quarantaine?
Ik denk dat je sowieso aan de mensen in je omgeving kunt denken, zo ben ik uiteindelijk ook begonnen. Je kunt met de kennis die je opdoet tijdens je studie bijvoorbeeld uitleg geven om zo te proberen alles iets menselijker voor hen te maken. Rechten kan misschien onmenselijk voelen en op deze manier maak je het een beetje begrijpelijker voor je naasten. Dit was ook mijn insteek toen ik het platform oprichtte.
Zijn er enkele dingen die je zelf zou willen belichten?
Ik zou zeggen: als je mensen kent (vrienden, ouders of andere bekenden) die met vragen zitten, laat hen deze vragen dan bij ons insturen! Dit kan ook voor jezelf zijn, bijvoorbeeld voor hulp met je bijbaantje: waar heb ik recht op en hoe werkt het?