U bent hier:

Legal Experience 2024: Kaapstad

Op maandag 22 april verzamelden wij met een groep van dertig studenten op station Sloterdijk om aan onze reis te beginnen! Vanaf Brussel vlogen wij via een overstap in Ethiopië naar Kaapstad. Na een lange reis kwamen wij aan bij het ONOMO Hotel Cape Town - Inn on the Square. Hier had iedereen de tijd om even te relaxen en zijn of haar koffer uit te pakken. Toen iedereen was bijgekomen van de lange reis, hebben we gezamenlijk een welkomstdiner gehad bij Burger & Lobster waar we heerlijke burgers hebben gegeten. Natuurlijk kon de kreeft niet ontbreken, dus ook die is gegeten door een aantal leden!

Op 24 april hebben we een city tour gehad en zijn we langs verschillende highlights in de stad gelopen. Zo zijn we langs City Hall, Kasteel de Goede Hoop en de Slave Lodge gegaan. Ook hebben we een stop gemaakt bij het parlement en de St. George’s Cathedral en hebben we een wandeling door The Company’s Gardens gemaakt. Een aantal van deze plekken hebben we later in de week nog bezocht! Ons hotel zat aan de Greenmarket Square, een van de levendigste pleinen in Kaapstad. Natuurlijk hebben we hier ook een bezoekje aan gebracht.

Vervolgens zijn wij met de boot naar Robbeneiland gegaan. Vanaf 1961 werd Robbeneiland gebruikt door het Apartheidsregime en werd er een zwaarbeveiligde gevangenis voor politieke gevangenen gebouwd. Nelson Mandela is de bekendste politieke gevangene en heeft 18 jaar gevangengezeten op Robbeneiland. Wij hebben hier een indrukwekkende, maar ook zeer interessante rondleiding gekregen van iemand die zelf vijf jaar gevangen heeft gezeten op Robbeneiland.

De volgende dag stond volledig in het teken van juridische activiteiten! We zijn begonnen met een kantoorbezoek bij Schoeman Law. Hier zijn wij veel te weten gekomen over het kantoor en hebben wij een leuke en leerzame activiteit gedaan. Vervolgens zijn we met één van de advocaten naar het Hooggerechtshof van Kaapstad gegaan. Hier hebben wij een kijkje mogen nemen in een rechtszaal en hebben wij gezien hoe bijna alle processtukken fysiek door advocaten worden ingeleverd.

Vervolgens hebben wij onze juridische dag voortgezet en zijn we naar Clyde & Co gegaan. Clyde & Co is een groot verzekeringsadvocatenkantoor in Zuid-Afrika en adviseert over alle verzekerings- en herverzekeringsgebieden, waaronder luchtvaart, persoonlijk letsel en professionele nalatigheid. Hier hebben we speeddates gehad met vele advocaten en hebben wij gehoord over alle expertise binnen Clyde & Co. Na deze drukke dag had iedereen nog wat tijd om van de zon te genieten en te gaan eten!

Op 26 april had iedereen de tijd om zelf Kaapstad te ontdekken. Zo is er een groep naar Boulders Beach gegaan om pinguïns te bekijken en daarna doorgereden naar Kaap de Goede Hoop. Dit is het zuidelijkste stukje van Zuid-Afrika. Een andere groep is de dag begonnen bij Kirstenbosch en hebben vervolgens meerdere musea bezocht. Kortom, een geslaagde vrije dag voor iedereen.

De tweede vrije dag van de week was net zo’n groot succes. Een klein groepje is gaan kajakken en hebben verschillende dolfijnen langs hun bootje zien zwemmen. Helaas moesten zij al vroeg het water uit vanwege het slechte weer, maar dit mocht de pret niet drukken. Een andere groep is naar de Oranjezicht City Farm Market gegaan en hebben hier kunnen genieten van alle leuke kraampjes. 's Avonds hebben we met de hele groep een rugbywedstrijd van The Stormers gekeken.

De wekker stond vroeg op 28 april. Om kwart voor zeven 's ochtends werden wij opgehaald om op safari te gaan. De vrolijke chauffeurs brachten ons al goed in de stemming door leuke muziek in de auto te draaien. Aangekomen op locatie hebben we eerst kunnen genieten van een drankje en een lekker ontbijt. Vervolgens zijn we op pad gegaan en hebben we allerlei dieren gezien. Er stonden olifanten langs de weg en ook de leeuwen en neushoorns hebben we van dichtbij mogen bekijken. Na een zeer geslaagde safari zijn we gezellig gaan lunchen en genoten we van de zon bij het zwembad. Om vijf uur zijn we weer richting het hotel gegaan. Tijdens het eten konden we nagenieten van een zeer bijzondere dag.

De Tafelberg beklimmen was een wens van een deel van de groep. Helaas kon dit op 29 april niet doorgaan wegens natuurbranden op de Tafelberg. Gelukkig konden we wel met de kabelbaan omhoog en heeft een gedeelte van de groep kunnen genieten van het prachtige uitzicht. Een ander deel besloot Kaapstad vanaf de lucht te gaan bekijken en heeft een helikoptervlucht gedaan! Ook heeft er deze dag toch nog een hike plaatsgevonden, want een ander groepje heeft Lion’s Head beklommen. Deze berg is 669 meter hoog en heeft een panoramisch uitzicht op de stad, Camps Bay, Robbeneiland en de Atlantische Oceaan!

De een-na-laatste dag hadden we een drukke planning. We zijn de dag begonnen bij Kasteel de Goede Hoop waar wij een rondleiding hebben gekregen van een zeer enthousiaste gids die ons veel wist te vertellen over de geschiedenis van deze plek. Vervolgens zijn wij doorgegaan naar The Slave Lodge. In 1998 kreeg dit museum haar naam.  Het heeft tentoonstellingen over de lange geschiedenis van de slavernij in Zuid-Afrika met het overkoepelende thema ‘from human wrongs to human rights’. We zijn deze drukke dag geëindigd in een van de meest stijlvolle wijken van Kaapstad: Bo Kaap. Hier hebben we ook het Bo Kaap museum bezocht. Dit museum geeft weer hoe het leven in de wijk er vroeger heeft uitgezien.

Helaas brak op 1 mei onze laatste volledige dag aan. Zuid-Afrikaanse wijnen zijn over de hele wereld populair. Dit moesten wij natuurlijk uittesten. Een deel van de groep heeft een wijnproeverij gedaan door drie regio’s en is gestopt bij wijngaarden Stellenbosch, Franschhoek en Paarl. Hier zijn in totaal 15 wijnen geproefd en de lekkerste zijn uiteraard meegegaan naar huis. Ook was er een andere wijnproeverij bij wijnhuis Spier waar een aantal leden zich goed vermaakt hebben. In de avond heeft een deel van de groep genoten van live Zuid-Afrikaanse muziek bij Mojo. Een gezellige laatste dag dus!

Op 2 mei zat het geweldige avontuur erop en begonnen we aan een lange terugreis. Op vrijdag 3 mei is de hele groep weer aangekomen in Amsterdam met heel veel nieuwe herinneringen.

Goede doelen actie Legal Experience Commissie:

Elke commissie moet zich dit jaar wederom inzetten voor het goede doel. De Legal Experience Commissie heeft tijdens de Safari polaroids verkocht. Alle opbrengsten zijn gegaan naar Tjommie. Tjommie is een klein goed doel, opgericht in 1999. Tjommie creëert kansen voor kinderen, die opgroeien in Zuid-Afrikaanse townships. Zij maken het verschil tussen een leven in wanhoop en een leven met mogelijkheden.