U bent hier:

De Legal Experience reis naar Dubai en Abu Dhabi!

Woensdagmiddag 19 april was het eindelijk zo ver: de verre reis ging van start! Om 12:00 uur verzamelden wij op Schiphol om aan het avontuur te beginnen. In dit artikel vertel ik jullie graag meer over deze bijzondere reis naar Dubai en Abu Dhabi.

20 april

Na een lange vlucht waren wij om 04:30 uur allemaal ingecheckt in ons hotel in Dubai. Deze dag hadden wij pas ‘s avonds een activiteit waardoor we konden uitslapen. In de avond gingen we met zijn allen naar The Palm Observatory, waar wij onze meest Instagrammable outfits voor aan hadden getrokken, want het uitzicht vanaf The Observatory was adembenemend. Vanaf 240 meter hoogte konden wij hier de skyline van Dubai bewonderen.

21 april

Vrijdag was voor veel van ons misschien wel de meest spectaculaire dag. Om 14:00 uur werden wij opgehaald in meerdere 4×4 voertuigen, omdat  we als uitstapje naar de woestijn gingen. Aangekomen op de eerste locatie was er de mogelijkheid om quads te rijden in de woestijn. Nadat een groot deel van de groep dit had gedaan, gingen we door met onze tocht in de 4×4 voertuigen. De lucht werd uit de banden gehaald, zodat de voertuigen meer grip hadden en daarna gingen we een tocht maken door de woestijn. Na een hobbelige rit van ongeveer een half uur stopten we midden in de woestijn om daar te kunnen sandboarden. Na het sandboarden werd de rit afgemaakt en gingen we naar een woestijnkamp. Hier was er nog de mogelijkheid om op een kameel te rijden en sloten we daarna de avond af met een heerlijke barbecue onder het genot van drie shows.

22 april

Om 10:00 uur verzamelden we in de lobby van het hotel voor een stadswandeling! We begonnen de tour in het nieuwe gedeelte van Dubai. Hier hebben wij onder andere de Burj Khalifa en de welbekende Instagram-plek Wings of Mexico bewonderd. Daarna zijn wij met de groep naar het oudere gedeelte van Dubai gegaan, waar de wijken Deira en Bur liggen. Hier zijn veel souks (markten) te vinden. Zo heb je de Gold Souk, waar je voor relatief kleine bedragen goud kan kopen, maar ook kan je in de souks veel specerijen, parfums en stoffen vinden.

Vandaag was het ook Eid-Al-Fitr, oftewel het Suikerfeest! In de islam is dit een groot feest, want het einde van de Ramadan wordt dan gevierd. ‘s Avonds hebben wij zo ook met een groep kunnen genieten van een vuurwerkshow.

23 april

Zondag hadden wij een vrije dag. Een deel van de groep is naar Aquaventure gegaan, het grootste waterpretpark ter wereld. Een ander deel van de groep is naar Global Village gegaan, een soort festival waar 90 verschillende culturen samenkomen door middel van horecagelegenheden, winkels en entertainment. Iedereen heeft deze dag een eigen plan kunnen trekken en genoten!

24 april

Vandaag stond het eerste kantoorbezoek op de planning. Om 11:00 uur werden wij verwacht bij DLA Piper in Dubai. Hier vertelde een Nederlandse advocaat ons hoe het is om te wonen en te werken in Dubai. Het rechtssysteem in Dubai is ontzettend interessant, aangezien de Emiraten pas 40 jaar geleden zijn verenigd en Dubai daarmee ook pas 40 jaar geleden is ontstaan. Doordat het ontstaan pas zo kort geleden is, betekent dit ook dat er nog niet veel jurisprudentie is en wetgeving over bepaalde gebieden nog niet bestaat. Veel wordt nu gebaseerd op de Engelse common law, maar nog lang niet alles is vastgelegd, wat het juridisch gezien een super interessant land maakt.

Na de presentatie van DLA Piper kregen wij een presentatie van de ING. Ook hier sprak een Nederlander over het leven in Dubai en hij legde ons uit dat het niet gebruikelijk is om langer dan vijf jaar in Dubai te wonen en werken en ook is ons verteld dat je geen inkomstenbelasting betaalt als je werkzaam bent in Dubai.

25 april

We begonnen de dag vroeg met een bezoek aan het Etihad Museum. Het museum is een soort tijdlijn met uitleg over de stichting van de Zeven Verenigde Arabische Emiraten. Hier hebben wij onder andere geleerd dat het eerst maar zes Emiraten waren en dat de zevende er later bij is gekomen. Ook konden wij hier een bezoek brengen aan de plaats waar de grondwet in 1971 door de zeven sjeiks is ondertekend.

In de middag hebben wij de Jumeirah moskee bezocht. Deze moskee is volgens de meeste mensen benoemd tot de mooiste moskee van Dubai en dat kan ik zeker beamen. Wij zijn in de moskee geweest onder begeleiding van een gids. Zij heeft ons meer verteld over de islam en over de vijf zuilen waarop het geloof is gebaseerd. Op deze manier heeft iedereen een beter beeld gekregen waar de islam voor staat en waar moslims in geloven.

26 april

Vandaag hadden wij wederom een vrije dag. Een aantal mensen moest nog aan hun scriptie werken en anderen hebben een dag kunnen genieten van de zon op het strand.

‘s Avonds was het Koningsnacht en dat hebben we goed met elkaar gevierd! Iedereen had een oranje outfit mee en in de bar onder het hotel hebben wij met elkaar een oranje taart gegeten en een drankje gedronken.

27 april

Deze dag stond in het teken van een kantoorbezoek bij Jones Day. Hier kregen wij uitleg over het kantoor en spraken twee advocaten over hun dagelijkse werk en zaken die zij behandeld hebben en hun zijn bijgebleven. Ook kregen wij hier uitleg over hoe kantoren zich in Dubai kunnen vestigen door middel van ‘free zones’

28 april

‘s Ochtends brachten wij een bezoek aan het advocatenkantoor Bird & Bird. Hier kregen wij eerst een rondleiding door het gebouw. Daarna volgden verschillende praatjes van advocaten. Ieder kwartier kwam er iemand van een andere afdeling iets vertellen over het werk dat zij dagelijks verrichten.

‘s Middags reisden wij met de bus af naar Abu Dhabi. Hier kwamen wij rond 18:00 uur aan in het hotel en iedereen kon rustig wat eten en zijn of haar koffer uitpakken. De aankomende dagen hadden we veel op de planning staan, dus was het een dag om goed uit te kunnen rusten.

29 april

In de middag hebben wij de Sheikh Zayed Grand Moskee bezocht. Deze moskee heeft 82 koepels, meer dan 1000 zuilen en kroonluchters van 24-karaats goud. Daarnaast is het de grootste moskee van de Verenigde Arabische Emiraten en is het aangewezen als de op zeven na grootste moskee ter wereld. Je kunt je vast wel voorstellen hoe indrukwekkend deze moskee is geweest.

30 april

Deze zondag hadden wij wederom een vrije dag. Iedereen kon zijn eigen plan trekken, zo hebben een aantal mensen het Formule 1 Yas Marina circuit in Abu Dhabi bezocht en hebben anderen genoten van een zonnige dag op het strand.

1 mei

We begonnen de dag met een bezoek aan het Qasr-Al-Watan paleis. Dit paleis staat bekend als een van de mooiste paleizen ter wereld, waar ik het persoonlijk mee eens ben. Eenmaal binnen viel mij direct de Arabische architectuur  op. Er waren enorme muurschilderingen en gigantische koepels. Ook bevonden zich er grote zalen met marmeren vloeren, bladgoud, talloze kroonluchters en rijk versierde plafonds.

Na het bezoek aan het paleis hebben wij een stadswandeling langs de skyline van Abu Dhabi gelopen. Hier hebben we meer informatie gekregen – onder andere bij het Dhow Boat standbeeld – over de geschiedenis van de Verenigde Arabische Emiraten. Wisten jullie bijvoorbeeld dat de Emiraten nooit zijn begonnen met oliegeld, maar dat ze hun geld verdiende met parelvisserij? Toen er nep parels in omloop kwamen, daalde de waarde waardoor de Emiraten zijn overgestapt op het winnen van olie.

2 mei

Op de laatste volle dag in de Verenigde Arabische Emiraten hebben wij eerst een bezoek gebracht aan de ambassade. Hier kregen wij te horen wat de ambassade doet en kan doen voor de Nederlanders in de Emiraten en hoe een eventuele carrière er bij de ambassade uitziet.

Na het bezoek aan de ambassade zijn wij naar de ADGM Court gegaan. Dit is de rechtbank in Abu Dhabi. Deze rechtbank verschilt enorm met de Nederlandse rechtbank, aangezien alles hier digitaal gaat. Daarnaast viel het ons op dat ze maar weinig zittingen hebben. De criminaliteit in de Verenigde Arabische Emiraten ligt dus enorm laag.

3 mei

Om 02:00 uur ‘s nachts verzamelden wij weer in de lobby van het hotel om de terugreis naar Nederland te maken. Om 13:30 uur Nederlandse tijd zijn wij weer veilig geland op Schiphol. We sloten de reis af met nog een laatste groepsfoto en konden onderweg naar huis nagenieten van een hele mooie ervaring!

Goede doelen actie Legal Experience commissie

Elke commissie moet zich dit jaar inzetten voor een zelfgekozen goed doel. De Legal Experience Commissie heeft zich tijdens de reis ingezet voor War Child. Onder het motto van ‘tijd is geld’ had de commissie bedacht dat iedereen die te laat voor een activiteit kwam 1,50 in moest leggen voor War Child. War Child zet zich actief in om het leven van kinderen in oorlogsgebieden te verbeteren. Zo zorgen zij ervoor dat de kinderen leren lezen en schrijven, maar ook dat zij zich weer veilig kunnen voelen.